مولوی و استفاده از احادیث جعلی
مولوی در ابراز خصومت و دشمنی با مکتب تشیع تا آنجا پیش مىرود که حتی متن احادیث نبوی در باب فضایل اهلبیت علیهمالسلام را طبق نقل شیعه نمىآورد که مبادا فضیلتی برای آلاللّه باشد! مثلاً در حدیث مشهور و مورد اتفاق که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند:
“مثال اهلبیت من مانند کشتی نوح است که هرکس سوار شود نجات یابد و هرکس تخلّف کند هلاک شود” و دهها دانشمند بزرگ اهل سنت آن را نقل نموده، حکم به صحّت آن دادهاند.[۱]
مغرضان دست برده، به جای “اهلبیت”، “اصحاب” را قرار دادهاند، حتی برخی ـ مانند ابنتیمیه ـ پا را فراتر نهاده، آن را دروغ خواندهاند!! مولوی نیز روش آنان را برگزیده، گوید:
بهر این فرمود پیغمبر که من همچو کشتیم به طوفان زمن
ما و اصحابیم چون کشتی نوح هر که دست اندر زند یابد فتوح[۲]
براستی چه کسانی چنین تحریفهایی را مىپسندند و نقل مىکنند؟ آیا مولوی این مقدار از دانش کمبهره بود که چنین مسائل سادهای را نداند؟ یا آیه «یحرّفون الکلم عن مواضعه»: “کلمات را از جای خود جابجا مىکنند”[۳] را نخوانده بود؟ یا مقام اصحاب را بسی بلند مرتبه و آنان را معصوم از خطا و گناه مىدانست که مطابق حدیثی مجعول گفت:
گفت پیغمبر که اصحابی نجوم رهروان را شمع و شیطان را رجوم[۴]
و یا:
مقتبس شو زود چون یابی نجوم گفت پیغمبر که اصحابی نجوم[۵]
یا حدیث نبوی مشهور و مورد اتفاق:
”من کذب علی متعمّدا فلیتبوّأ مقعده من النّار”:
کسی که عمدا بر من دروغ ببندد جایگاهی از آتش برای خود فراهم کرده است.[۶]
را نشنیده بود؟
[۱] . احقاق الحق: ۹ / ۲۷۰ ـ ۲۹۳، ۱۸ / ۳۱۱ ـ ۳۲۲ با دهها سند از دهها کتاب اهل سنت؛ عبقات الانوار: جلد حدیث سفینه؛ نفحات الازهار: تمام جلد چهارم؛ غایة المرام: ۳ / ۱۳ ـ ۲۴؛ فضائل الخمسة: ۲ / ۵۶ ـ ۵۹ و دهها منبع دیگر
[۲] مثنوی، دفتر چهارم، ۵۳۹، به نقل نقدى بر مثنوی، ۱۸۵
[۳] . سوره نساء، آیه ۴۶
[۴] . مثنوی، دفتر اوّل، ۳۶۵۶، به نقل نقدى بر مثنوی، ۱۷۹
[۵] . مثنوی، نسخه کتابفروشى اسلامیه، دفتر اوّل، ۵۴، شماره ۹، به نقل نقدى بر مثنوی، ۱۷۹
[۶] . بحارالانوار : ۲ / ۱۶۰؛ صحیح بخارى : جلد اوّل، کتاب العلم، باب : اثم من کذب على النبى صلى الله علیه وآله
نظرات شما عزیزان: